Новини

Всі новини
2017-09-28

Погодження місцевих витрат з головою облдержадміністрації вб’є місцеве самоврядування

Об’єднання «Самопоміч» вважає неприпустимим створення механізму, який узаконить тиск на місцеве самоуправління і позбавить його самої суті: самоврядування. З цього приводу депутати від фракції «Самопоміч» на сесії міської ради звернулися до Голови Верховної Ради України, Голови комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, Народним депутатам України, Прем’єр міністру України щодо недопуску розгляду та прийняття законопроекту «Про здійснення державного контролю за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України» у пропонованій урядом редакції.

За словами голови фракції Дарії Трюхан, проект закону передбачає погодження бюджетних витрат із головою обласної державної адміністрації.

«Такі зміни у законодавстві вб’ють місцеве самоврядування, яке тільки-но почало розвиватися після децентралізації, вважає депутат. – Прийняття вказаного законопроекту не лише зупиняє реформу децентралізації, а руйнує самостійність місцевого самоврядування, підпорядковуючи його керівникам держадміністрацій».

Прийняття вказаного законопроекту перетворює реальну фінансову самоврядність та інші досягнення децентралізації на декларативні, тобто зведені нанівець у разі отримання місцевими держадміністраціями права безконтрольно зупиняти будь-які рішень місцевих рад. Встановлення державного контролю за рішеннями органів місцевого самоврядування у пропонований урядом спосіб спричинить блокування місцевих реформ та підпорядкування проведення таких реформ волі державних чиновників, а не інтересам громади в особі її представників у місцевих радах.

Окрім самої мети втручання в діяльність органів місцевого самоврядування, що суперечить цілям децентралізації та самостійності територіальних громад, очевидною є недосконалість законопроекту і в інших аспектах, зокрема:

– Місцеві державні адміністрації не володіють ні фаховими, ні кадровими ресурсами для виконання непропорційно широких контрольних функцій у різних сферах. При цьому, законодавчо не передбачено жодної відповідальності за нанесення збитків місцевому самоврядуванню неправомірним зупиненням рішень, отже держана влада прогнозовано зловживатиме правом на зупинення прогресивних рішень;

– Передбачена можливість зупинити навіть наказ департаменту чи управління, а не лише рішення місцевої ради чи виконкому, що несе загрозу цілком «паралізувати» роботу відповідних органів місцевого самоврядування;

– Пропонований спосіб контролю не містить альтернативи та можливості внесення зауважень на рішення органів місцевого самоврядування, з тим, щоб надати можливість місцевим радам виправити недоліки. Таким чином, інструмент не спрямований на ефективну взаємодію державної влади та місцевого самоврядування та забезпечення законності рішень, а лише на посилення впливу державної адміністрації на орган місцевого самоврядування.

Місцеве самоврядування – не лише право, а й реальна здатність територіальних громад без зовнішнього впливу вирішувати локальні справи. Така здатність буде суттєво обмежена зупиненням з боку місцевих державних адміністрацій «невигідних» окремим урядникам рішень. Адже, навіть у випадку, якщо суд не знайде достатніх підстав для визнання правового акту незаконним, діяти рішення не буде упродовж усього часу судового розгляду, який може тривати достатньо довго.

Таким чином, прийняття вказаного законопроекту не лише зупиняє реформу децентралізації, а руйнує самостійність місцевого самоврядування, підпорядковуючи його керівникам держадміністрацій.